Påske som en fest for Exodus

Denne påskelørdag er vi blevet begavet med endnu et indlæg af pastor emeritus Poul Sørensen.


PÅSKE er den vigtigste fest både for jøder og for kristne.

Jøderne fejrer påske som en fest for udgangen (exodus) af Egypten, hvor folket havde levet i slavekår i en lang periode.

Kristne fejrer påske som en fest for Jesu opstandelse i Jerusalem.

Efter Jesu opstandelse blev langfredags kors et tegn for sejr: “Ved dette tegn skal du sejre!” lød det til Konstantin før slaget ved Den Milviske Bro, den 28. oktober i år 312.

Påsken med Jesu opstandelse bliver – set med troens øjne – også en fest for exodus:

En exodus fra syndens og dødens slaveri.

Nogle prøver at se på døden som blot “en naturlig ting af livet”, men i overensstemmelse med den kristne påske tilbydes ethvert menneske at få del i sejren – dødens overvindelse – i kraft af påskebegivenheden.

“Den gode del”, som ethvert menneske tilbydes at vælge, skal aldrig blive taget fra ham eller hende ifølge Jesu ord.

Påskesalmerne bør – ligesom julesalmerne – blive folkeeje.

Grundtvig har digtet nogle af de stærkeste påskesalmer.

Her vil jeg fremhæve påskesalmen “Herren af søvne opvågned, opsprang”, som man kan lytte til på internetstedet lyttildanskesalmer.dk Skriv blot salmetitel eller salmenummer (223).

Trykker man på ordet TEKST, kommer salmeteksten frem på skærmen på ens computer eller smartphone.

En af evangelieteksterne til 2. påskedag handler om den opstandne Jesus, der slår følge med to ellers ukendte disciple, på vej til Emmaus – en af dem hed Kleopas.

Jesus slog følge med de to disciple, der vandrede til Emmaus, cirka 11 kilometer nord for Jerusalem.

Maleri af Jesus og de to disciple

I samtalen på vejen fremhævede Jesus, at det som var sket i påsken, nu stod lysende klart i ellers dunkle ord i Det Gamle Testamente:

I uforstandige, så tungnemme til at tro på alt det, profeterne har talt. Skulle Kristus ikke lide dette og gå ind til sin herlighed?

Læs hele fortællingen i Lukasevangeliet 24,13-35.

Den nordafrikanske biskop Augustin (354-430) har formuleret et markant udsagn for sammenhængen mellem Det Gamle Testamente og Det Nye Testamente: “Novum Testamentum in Vetere latet, Vetus Testamentum in Novo patet” – “Det Nye Testamente ligger skjult (latet) i Det Gamle Testamente, Det Gamle Testamente ligger åbent  (patet) i Det Nye Testamente.”

GLÆDELIG PÅSKE!
Pastor Emeritus Poul Sørensen



Kategorier:Bibel, Bibel-Det Gamle Testamente, Bibel-Det Nye Testamente, Bibelstudie, Gæsteindlæg, Salmer, Teologi

Tags: , , , , , , , , ,

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s

Brother Schoenberg

Faith - Bible - Church - Liturgy - Society

Små Epistler

Søg indad og forstå verdenen

Guds Ord

Bibelvers fordelt på tema

%d bloggers like this: